مصاحبه
شماره: 837
1391/02/11 - 11:21
آیا همه بیماران سرطان معده باید به یک شیوه درمان شوند؟

یک عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت: در سرطان معده چنانچه سایز تومور کمتر از 3 سانتی متر باشد و به ارگان های اطراف نیز متاستاز نداده باشد، آندوسکوپیک برداشتن مخاط (EMR) درمان مناسبی خواهد بود.

به گزارش بنیان، دكتر علي باسي، فوق تخصص خون و سرطان بالغين و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران در سخنانی در سمینار انکولوژی و هماتولوژی گفت: درمان سرطان معده به مرحله ای که بیمار در آن قرار دارد مرتبط است. اگر تومور عضله یا بافت های اطراف معده را درگیر کند باید جراحی صورت گیرد اما چنانچه این بیماری در مراحل اولیه کشف شود و سایز تومور نیز کمتر از 3 سانتی متر باشد و به ارگان های اطراف نیز متاستاز نداده باشد، آندوسکوپیک برداشتن مخاط(EMR) درمان مناسبی خواهد بود.

به گفته این متخصص طی تحقیقی که بر روی 50 هزار بیمار صورت گرفته است، چنانچه تومور فقط مخاط معده را مورد حمله قرار داده باشد تا 85 درصد احتمال درمان وجود دارد و اگر بعد از مرحله اول باشد یعنی تومور به ارگان های دیگر نیز متاستاز داده باشد احتمال نجات زندگی 60 درصد است.

وی با بیان اینکه معمولا افراد در مراحل پیشرفته به پزشک مراجعه می کنند اضافه کرد: به همین علت ریسک عود بیماری بالا است و باید درمان های تکمیلی وارد شود.

دکتر باسی درباره تاثیر شیمی درمانی برای درمان سرطان معده گفت: استفاده از شیمی درمانی برای جلوگیری از عود بیماری زیر سوال است و هنوز به طور قطعی نمی توان در این باره اظهار نظر کرد.

این پزشک متخصص، کمورادیو تراپی معده را هم راهی دانست که تا 78 درصد احتمال مرگ و میر این بیماران را کاهش می دهد .

وی اضافه کرد کمورادیوتراپی در مرحله سوم بیماری اعمال می شود اما نه به تنهایی بلکه در کنار سایر درمان ها.

دکتر باسی کمو رادیوتراپی را درمان استاندارد مورد پذیرش آمریکا دانست و گفت: در سرطان معده بر اساس مرحله و موقعیت تومور کمورادیوتراپی صورت می گیرد و باعث کاهش عود بیماری می شود.

این فوق تخصص خون و سرطان بالغين تاکید کرد: بیمارانی که در مرحله اول هستند فقط کافی است که تحت نظر باشند و از گسترش بیماری در آنها جلوگیری شود. افرادی که در مرحله دوم هستند و عضله درگیر شده هم چنانچه سن آنها کمتر از 50 سال باشد با  کمورادیوتراپی باید درمان شوند.در مرحله سوم و چهارم حتما باید کمورادیو تراپی شوند.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved